Lillehammer kommune med ny vannkiosk

1. August 2017, fikk Lillehammer kommune satt i drift deres første vannkiosk. Vannkiosken ble levert i et samarbeid mellom KZ Handels AS og Axflow AS.

Lillehammer kommune, Knut Andreas
(Til venstre: Ulf Kandola, til høyre: Knut Andreas Myklebust-Vårvang)

Knut Andreas Myklebust-Vårvang, driftsleder av ledningsnettet i Lillehammer kommune, forteller at utgangspunktet for å gå til anskaffelse av en vannkiosk var for å få kontroll over vannuttaket og en frostsikker måte å tilby teknisk vann til entreprenører og andre. Tidligere ble dette vannet tappet fra en brannhydrant. Dette er ikke en spesielt gunstig løsning, da det kan fort oppstå skader på hydranten, feilhåndtering, og eventuelle styrttappinger.

Lillehammer kommune valgte en løsning, der vannautomaten kommer ferdig levert i et hus. Huset fremstår moderne og flott, med ”mursteins-plater” som kledning, og fine hvite fliser innvendig. Utvendig er det montert et skap og en nøkkelleser, og når du setter nøklene inn, åpner skapet seg der hvor elektronikken sitter.

(Venstre: innvendig i vannkiosken, høyre: vannkiosken utvendig)
(Venstre: innvendig i vannkiosken, høyre: vannkiosken utvendig)

Fra elektronikken kan man starte og stoppe vannfyllingen, samt se antall liter som tappes og pris hvis det er aktuelt. For å kunne bruke denne tjenesten må man først registrere seg som en kunde hos kommunen og få utdelt en nøkkel. Denne gule kundenøkkelen er ekstremt robust, en lastebil kan kjøre over den uten at den ødelegges.

”Vi håper å oppnå en bedre oversikt over vannforbruket og at vi har en driftssikker stasjon for tapping av vann. Der det viktigste er at kunden får en lettvint måte å kunne tappe store mengder vann på”, forteller Knut Andreas. En annen fordel Knut Andreas ser ved å ha en vannautomat er å få kontroll over vannforbruket slik at det ikke registreres som lekkasjer.

Les mer om vannkiosken her